Linfröolja

linfröoljaLinfröolja är den olja som pressas ur linfrön från växten lin. Hela 50 – 65% av linfröoljan består av omega-3 och är därför ett vanligt och perfekt sätt att få i sig den viktiga fettsyran omega-3. Oljan är ofta också många gånger bättre än fisk- och fiskleverolja då dessa kapslar kan härskna och bli dåliga, och eftersom linfröolja är helt vegetariskt och vegansk fungerar detta även hos personer som väljer att utesluta djur i kosten.

Tips: Vitapost har ett brett sortiment av linfröolja till låga priser och fri frakt.

Essentiella fettsyror

Linfröolja är ett hälsosamt inslag i kosten, bland annat för sitt höga innehåll av viktiga, fleromättade fettsyror som till exempel omega-3, omega-6 och omega-9. Dessa viktiga essentiella fettsyror är direkt nödvändiga för att kroppen ska må bra, och de måste tillföras kroppen via kosten då kroppen inte själv kan producera dem. Fettsyror som omega-3 och omega-6 har många hälsofrämjande funktioner, bland annat kan det motverka hjärt- och kärlsjukdomar och ledbesvär samt främja lättflytande blod och starka kärlväggar. Linfrön innehåller dessutom lignaner, så kallade fytoöstrogener, som sägs kunna motverka cancer. Lignaner kan också hittas i jordnötter och sojabönor. Linfröoljan är inte unik med att erbjuda ett smörgåsbord av nyttiga fettsyror, vad den däremot är unik med är att linfröoljan har en fin och väl sammansatt balans med olika fettsyror. Att använda linfröolja som kosttillskott möjliggör därför att kroppen får ett stort utbud av viktiga fetter -på samma gång. Det som kan vara bra att veta är att vissa intag och beteenden hindrar kroppens förmåga att ta upp omega-3, vilket därför kan vara värt att eliminera. Detta gäller framförallt socker, transfetter, rökning och alkohol.

linfröolja från helhetshälsa

Linfröolja från Helhetshälsa är den bästa produkten för dig som vill ha oljan i rinnande form.

holistic linfröolja

Holistic Linfröolja kommer i kapselform och är väldigt smidiga att ha med sig.

mervital linfröolja

Mervital Linfröolja är en billigare variant av linfröolja i kapselform men håller fortfarande hög kvalité.

I mat

Linfröolja är också mycket rikt på den essentiella fettsyran ALA, alfalinolensyra, vilken ursprungligen hittas i växtriket till skillnad från omega-3 och omega-6 som finns i fisk och skaldjur.   För allergiker, vegetarianer eller andra som inte äter fisk och skaldjur, är linfröoljan ett viktigt och nyttigt inslag i kosten. Även den som tänker hälsomedvetet och vill vara säker på att kroppen får tillräckligt med näring har mycket nytta av linfröolja. Kroppen kan till viss del omvandla ALA till omega-3 och omega-6. Den essentiella fettsyran ALA kan dessutom hjälpa till att bibehålla ett bra och normalt kolestorolvärde i blodet vilket gör linfröoljan till en råvara som utöver sitt näringsinnehåll också genererar hälsofördelar. Genom att få i sig ungefär 6 gram ALA om dagen, vilket man gör genom en tesked med linfröolja, ger man kroppen bra förutsättningar. Linfrön är också rika på kostfiber. En annan viktig vitamin som linfröoljan är fullproppad med är vitamin E, en typ av antioxidant som fungerar som ett skydd för kroppens celler där den sätter igång en ökad syreförsörjning till kroppens muskler. Den påskyndar också sårläkning.

Med linfröoljans rika näringsinnehåll gör den sig utmärkt att använda i matlagning. Den är inte lämplig för upphettning, och ska därför inte friteras eller stekas i. Däremot fungerar den utmärkt att äta kall precis som den är eller använda den i till exempel sallader, eller ringla över en soppa.  Genom att använda några droppar linfröolja i kalla såser får man en något pepprig smak vilket smakar gott tillsammans med andra milda råvaror. Man kan också addera linfröolja i smoothie eller juice, eller göra en salladsdressing på en blandning av linfröolja och annan valfri olja.

Producera linfröolja

För att få fram en ätbar och hälsosam linfröolja tar man de torkade linfrökapslarna från linblommorna och maler till mjöl för att sedan låta mjölet pressas. Linfröna bör vara omkring 2-6 månader gamla vid malning oavsett vilken typ av linolja man avser framställa, då färskare frön innehåller vatten som grumlar och förstör linoljan. För att få en ren och fin olja är det alltså viktigt att linfröna är tillräckligt mogna. Kallpressning innebär att linfrömjölet pressas till olja utan värme. Detta ger ganska lite men ljus olja som efter rening går att äta eller använda på huden. Utan rening är den dock oanvändbar både invärtes och utvärtes.

Den kallpressade och renade linoljan är den enda som kan förtäras eller användas på huden. Det är denna typ av linfröolja som passar utmärkt som kosttillskott och alternativ till fisk och skaldjur. Faktum är att linfröolja innehåller mer omega-3 än till exempel fiskolja. Däremot har kroppen svårare att ta upp vegetabiliskt fett än animaliskt varför det inte riktigt går att jämföra. Linfröolja går dessutom att använda på en del hudproblem som eksem, psoriasis och akne. Linfröolja är dessutom beprövad mot allergi och astma.

Att få i sig alla nyttigheter från linfröoljan gynnar både barn och vuxna. Små barn kan däremot ta lite lägre doser av linfröolja. Vuxna som vill ta del av de hälsofrämjande fördelarna kan konsumera ungefär en till två matskedar om dagen vilket räcker gott och väl för att få i sig alla kostfiber och essentiella fettsyror som linfröoljan innehåller. Man kan också kombinera linfröolja i sin kost med vanliga linfrön, till exempel i sitt bröd eller i gröten, men även här gäller sunt förnuft. Det finns ingen anledning att överdosera.

Vad är egentligen linfröolja bra för?

Jo, linfröolja sägs vara bra för att både minska trötthet och depression, men verkar också förebygga en rad olika sjukdomar. Då främst hjärt- och kärlsjukdomar och sjukdomar på hjärnan så som alzheimers. Detta har stärkts genom forskning, men det behövs ytterligare forskning för att kunna bevisa det mer tydligt. Det är främst den mängd omega-3 i linfröoljan som gör den goda effekten på kroppen och hjärnan, och eftersom linfröolja består av mer omega-3 än någon annan vegetabilisk olja är det naturligt att linfröolja också används vid tillverkning av kosttillskott och hälsokost.

Det är omega-3 och linfröolja bra för:

  • Förebygger hjärt- kärlsjukdomar – Flera studier visar på minskad risk för hjärtsjukdomar.
  • Motverkar sjukdomar – Personer med ett högt omega-3 intag har färre sjukdomar.
  • Verkar minska risken för depression – I undersökningar har depression minskat.

Linfröolja är bra för mycket, och bör vara en del av en allsiding och näringsriktig kost. Förutom själva linfröoljan går det också att äta linfrö direkt. De kan däremot utsöndra ett giftigt ämne vilket gör linfröoljan till ett bättre val.

Näringsvärde

Den kallpressade linfröoljans näringsvärde är ungefär 900 kalorier per 100 gram och innehåller hela 70 procent fleromättat fett. 10 procent fett är mättat och 20 procent är enkelomättat. Det är denna kombination som gör linfröoljan till ett perfekt kosttillskott eftersom inga andra råvaror erbjuder en sådan sammansättning. Nivåerna av omega-3 är ungefär 53 gram per 100 gram olja, och nivåerna av omega-6 är ungefär 16 gram per 100 gram olja. Vitamin E finns det hela 30-40 milligram av per 100 gram linfröolja. Linfröoljan får längst hållbarhet om den förvaras svalt och mörkt, förslagsvis i ett kylskåp, precis som andra vegetabiliska oljor. Om man vill ge linfröoljan bäst förutsättningar att hålla länge kan man låta en kvist med rosmarin ligga i oljan. Det är också viktigt att försluta flaskan så fort som möjligt efter att den använts, då hållbarheten förkortas ju mer syre som linfröoljan utsätts för.